Kako dobiti službo tudi po petdesetem letu

Avtorica: Milena Pervanje
 

Vaša leta niso slabost, ampak prednost – ne dopustite, da delodajalci to spregledajo! 

Zakaj bi še naprej dopuščali, da delo namesto vas dobijo drugi samo zato, ker so mlajši? Sledite preverjenim strategijam, ki vam jih predstavljam v tem prispevku, in zlahka boste prepričali naslednjega potencialnega delodajalca, da ste kljub svojemu rojstnemu datumu – ne, prav zaradi njega! – njegova najboljša izbira. 

Pred časom sem poslušala intervju z vodjo slovenske gorske reševalne službe. Za tuje bralce naj povem, da ima ta v naši gorati mali deželi več kot stoletje tradicije, je med najboljšimi na svetu in predvsem beleži izjemno učinkovitost, ki bi ji jo lahko zavidali v vsaki gospodarski družbi. Čeprav njihovo delo (ki je prostovoljno, mimogrede) na prvi pogled ne spominja na običajne, vsakodnevne službe, so načela timskega dela enaka kot povsod, učinkovitost pa se celo ne meri v denarju, kot smo vajeni v gospodarstvu, ampak v človeških življenjih. 

Najboljši cenijo starejše sodelavce

Kar je vodja v pogovoru posebej poudaril, je pomen vsestransko uravnoteženih ekip – po strokovnih profilih, po spolu in po starosti. Mlajši prispevajo mladostno energijo, zagnanost, telesno moč za prenašanje opreme, tisti srednjih let posedujejo mešanico najnovejših strokovnih spoznanj in bogato prakso, starejši pa desetletja spominov na raznovrstne situacije in okoliščine, modrost in zrelost, ki jih ne more nadomestiti niti najboljši učbenik niti še tako eksplozivna najstniška moč. Njihove ekipe bi zmogle brez mlajših ali brez srednje generacije, toda niti v eni ne sme manjkati srebrna glava, da postavi vsako odločitev v širši okvir, umiri včasih vroče strasti ter iz globin strokovnih izkušenj zmore razumeti in postaviti v perspektivo tudi najtežje situacije. 

Natanko to potrebujemo vsak dan tudi v poslovnem svetu! Starejši posedujejo široko strokovno znanje (in ne le ozek vidik, ki ga še sveži diplomant prinese s fakultete), poznajo praktičen vidik stroke (in ne le teorije idealnih situacij), so preudarni (in ne mladostniško nepremišljeni) ter imajo širok pogled na posel in svet (ki ga lahko dajo le življenjska leta). A ne glede na to v povprečju težje dobijo novo službo kot mlajši. Kar je krivično, predvsem pa nespametno in neučinkovito z vidika gospodarske družbe – o tem kaj več napišem v enem od prihodnjih prispevkov. 

Naj vas abraham ne ovira pri kariernem razvoju – če si želite spremembe okolja ali novih izzivov, poiščite novo službo! 

V tem prispevku pa bom predstavila 5 učinkovitih strategij, ki bodo starejšim iskalcem nove zaposlitve pomagale, da tudi po petdesetem letu dobite delo, ki si ga želite in zaslužite.

1. Bodite prisotni na spletu

Prisotnost v sodobnih medijih je zelo pomembna. Če namreč neke osebe »striček Google« ne pozna, se že lahko pojavi vprašanje zakaj. Ali morda ta oseba ostaja v časih pred internetno dobo? Ima odpor do novih tehnologij? Nič od tega ni dobra popotnica na trgu dela.

Zato poskrbite za svojo prisotnost na poslovnih spletnih omrežjih, kot je LinkedIn. Spletna poslovna omrežja so zastavljena tako, da dajejo prednost delovnim izkušnjam, številu pozicij, ki ste jih zasedali in jih zasedate v danem trenutku, vašim dosežkom in projektom, pri katerih ste sodelovali – pred vašo podobo in starostjo. Zato jih izkoristite. Prav v tem mediju zlahka pokažete vaše prednosti v primerjavi z mlajšimi generacijami. 

Posebno pozornost namenite svojemu profilu, ki naj bo v celoti izpolnjen, vključno z dobro poslovno fotografijo. Redno ga ažurirajte, dodajajte zaključene projekte in izobraževanja, če ste v zadnjem letu dni počeli kaj novega in se v to poglobili, dodajte to svoje novo znanje. Profil naj ne bo (podobno kot svetujem tudi za pisanje CV), usmerjen le v zgodovino vaših službenih pozicij ampak tudi v dosežke in sledi, ki ste jih pustili za seboj.

Bodite aktivni član poslovnih omrežij. Delite s svojo mrežo zanimive prispevke, podajajte svoje (strokovno) mnenje, odgovarjajte na vprašanja. Lahko pišete tudi blog iz svojega strokovnega področja ali o poslu nasploh. 

Bodite prisotni na svetovnem spletu – s svojimi dosežki, strokovnimi mnenji, odgovori na stališča drugih strokovnjakov.

Aktivno širite svojo mrežo. Vključite spremljanje ljudi, ki jih na novo spoznate, na poslovnih omrežjih, in vestno pregledujte prošnje drugih preko poslovnih omrežij, ki se želijo z vami povezati. 

Prisotni bodite tudi na drugih socialnih omrežjih, kjer štejejo izražanje strokovnih mnenj in prispevki v obliki blogov, odgovorov na stališča drugih strokovnjakov in deljenje izkušenj. Vse s ciljem izoblikovanja osebne blagovne znamke.

Poskusite se tudi v lastni spletni strani, vendar vas moram opozoriti, da vas zna presenetiti, koliko sredstev in časa je potrebnega za to. Pa vendarle – če imate žilico za pisanje in ste pripravljeni za spletno stran redno zagotavljati vsebino, je to kanal, ki vam lahko močno koristi. 

2. Pripravite učinkovit CV

Glede na trajanje vaše kariere je vaš CV zagotovo vaša velika prednost pred mlajšimi kandidati. Škoda bi bilo to prednost izgubiti zaradi slabo napisanega besedila.

Izognite se skušnjavi, da v uvodni povzetek kariere napišete obrabljeno frazo: »Izkušen manager z več kot 30-letnimi izkušnjami …«, saj s tem takoj poudarite svojo starost in morda dajete vtis, da ste preveč kvalificirani. Bolje bo, če leta izkušenj že v tem uvodnem povzetku razdelite v obdobja. Posebno pozornost namenite zadnjim 15 letom, nekoliko manj pa preostalim, ki so časovno že oddaljeni.

Običajna napaka pri pripravi življenjepisa je, da pisec naniza, da svoje odgovornosti na posameznem delovnem mestu niz le kot opise brez konkretnih informacij. Delodajalca vendar zanima, česa ste sposobni! Zato v CV jasno (in verodostojno!) navedite svoje uspehe, pod katere se lahko podpišete kot kreator ali izvajalec, kot vodja projekta ali član projektne ekipe. Vključite številčne podatke o svojem delu. Če delovno nalogo opišete kot »Vodenje 8-članske projektne ekipe raznolikih profilov, ki je izvedla celovito grafično prenovo podjetja«, boste bodočemu delodajalcu dali veliko več koristnih informacij o sebi kot, če napišete le »Projekt nove grafične podobe podjetja«. Če ste bili odgovorni za postavitev sončne elektrarne na strehi proizvodnega prostora, navedite, da je vaše delo obsegalo vse od prepričevanja vodstva za to naložbo do nadzora nad podizvajalci, poudarite seveda tudi pozitivne učinke naložbe na podjetje. Proračune, s katerimi ste upravljali, navedite v zneskih ali odstotkih letnega prometa, navedite rast prodaje ali dobička pod vašo taktirko.

V življenjepisu svojo kariero razdelite na obdobja. Nanizajte svoje uspehe, podkrepite jih s številskimi podatki. Dodajte dobro portretno fotografijo.

Šablonsko obliko življenjepisa, kot je format Europass, pripravite zgolj za primer, da bi bil izrecno zahtevan s strani potencialnega delodajalca. Ohranite pa tabelarno, pregledno obliko, v katero nanizajte svoje izkušnje od zadnje proti prvi in pri vsaki dodajte tudi rezultate. 

Na splošno priporočam svojim strankam, naj v CV dodajo tudi svojo portretno fotografijo. Toda – in to je velik toda – le, če je fotografija kakovostna in profesionalna. Slaba fotografija, posneta s telefonom na večer, preden je treba oddati prošnjo, na kateri gledate kot zajec pred avtomobilskimi žarometi, vam bo naredila več škode kot koristi. Torej, kot del življenjepisa priporočam tudi fotografijo, a ta naj bo kakovostna in profesionalno narejena, vi pa na njej v svoji najboljši izdaji, samozavestni in odprti za novosti.

3. Poiščite dobre delodajalce

Ne prepustite se pasivnemu čakanju na dobro priložnost ali na primeren zaposlitveni oglas, ampak se iskanja nove zaposlitve lotite usmerjeno. Zastavite si cilj in elemente, ki ga opredeljujejo. Bolj kot boste izoblikovali svoj cilj, bolj boste osredinjeni in bolj boste s svojimi aktivnosti neposredno in tudi posredno vplivali na okoliščine, ki vam bodo ta cilj pomagale uresničiti. 

  • Razmislite o tem, kaj delate najbolje, v čem ste boljši od večine strokovnjakov na vašem področju. S tem boste lahko opredelili svojo dodano vrednost, ki jo prinašate s seboj.
  • Zapišite svoje največje uspehe, spomnite se, katere sledi ste pustili za seboj, projekte, ki ste jih vodili, spremembe, ki ste jih uvedli, novosti, ki ste jih lansirali. To vam bo pomagalo tudi pri pripravi življenjepisa.
  • Kaj bi bil za vas idealni karierni premik? Pripravite seznam želja, ki naj ga opredeli, in področja, ki so za vas najpomembnejša. Seveda boste ta ideal sčasoma lahko prilagodili, a to boste storili zavestno in z razlogom. Razjasnite si vsaj ta vprašanja:
    • Na katerem delovnem mestu želim delati? Vprašanje zajema želen položaj v upravljavski hierarhiji, pripravljenost prevzeti odgovornosti za neko področje, kakšne in kako velike ekipe ste pripravljeni voditi.
    • V katerem mestu, državi, regiji želim delati? 
    • V kakšnem podjetju se vidim, glede na lastništvo?
    • V kateri panogi želim delati?
    • Kakšna so moja finančna pričakovanja?
  • Naslednji pomemben korak je razmislek o za vas zanimivih delodajalcih. Pripravite si spisek 10 do 20 gospodarskih družb ali institucij, ki bi bili za vas zanimivi in kjer bi lahko pozitivno prispevali. 
  • Raziščite in spoznajte te delodajalce. Postanite njihov sledilec na socialnih omrežjih, proučite njihovo poslovanje (letna poročila, objave v medijih), spremljajte njihove spletne strani, vključno z zavihkom o zaposlitvenih potrebah. Prav tam najbolj zaželeni delodajalci večkrat navajajo prosta delovna mesta, med katerimi so tudi ključna. 

Kako ugotovite, kakšno delo želite

4. Opravite intervju kot profesionalec 

Intervju s potencialnim delodajalcem je ključna faza iskanja nove zaposlitve in nanj se morate kot izkušen kandidat kar najbolje pripraviti. Vnaprej proučite informacije o podjetju, ugotovite, v čem je posebno, kako je organizirano, kakšna je lastniška struktura. Poglobite se v proizvode ali storitve podjetja, v njegove finančne podatke, ključne kadre. Ustvarite si konstruktivno kritično mnenje o podjetju ali o tisti njegovi dejavnosti, v kateri kandidirate za zaposlitev. A pozor, ne bodite zgolj kritični – za vsako kritično pripombo podajte mnenje, kako področje izboljšati in slabost odpraviti.

Še pomembnejši kot vaši odgovori na vprašanja, ki vam jih bodo postavili predstavniki podjetja, so vaša vprašanja o področju dela in poziciji, za katero kandidirate. Pripravite jih vnaprej, naj bodo tehtna. 

Z odnosom do intervjuja – kako se nanj pripravite in kako ga izvedete – kažete svoj odnos do dela in do delodajalca. 

Veliko šteje tudi energija, ki jo izžarevate, dinamičnost in fleksibilnost – vse to v povezavi z življenjskimi izkušnjami. Kljub sivini v laseh naj vas žene želja po novih izzivih in ciljna usmerjenost. S svojim nastopom (morda pripravite za razgovor tudi prezentacijo, ki naj vas vodi pri predstavitvi vaših pogledov) in komunikacijo dokažite, da ste vešči uporabe sodobnih tehnologij. Pokažite zanimanje za vse, kar se dogaja v podjetju v povezavi s strategijo, organizacijsko kulturo in izzivi v prihodnosti. S primeri prikažite dosežke v razvoju kadrov, predvsem naslednikov.

5. Spomnite nase po intervjuju 

Dan ali dva po intervjuju pošljite kratko zahvalo najvišje rangiranemu predstavniku podjetja, ki vas je sprejel, in ponovno poudarite svoj interes za sodelovanje. Navedete lahko tudi nekaj oseb, ki lahko podajo referenco o vašem delu.

Za konec z vami delim še spodbudno zgodbo iz mojega dela. 

Pred kratkim sem svetovala naročniku, mednarodnemu podjetju, ki je iskal novega direktorja za hčerinsko družbo. Predstavila sem jim tri kandidate: mladega karierista z zaključenim študijem v tujini in le kratkim življenjepisom, gospo, ki je poznala panogo in je imela strokovno znanje, a manj izrazite managerske izkušnje, in gospoda, ki bo kmalu praznoval 60. rojstni dan in je bil nekdanji direktor sorodnega podjetja, ki je zaradi prevzema svojega nekdanjega delodajalca ostal brez zaposlitve.

Po razgovorih s članom uprave in vodjo kadrovske službe je bil slednji prepričljivo najustreznejši. Odlično je predstavil svoj program dela, vizijo vodenja podjetja, strategijo razvoja in razvoj naslednika, ki bo usposobljen za prevzem pozicije, ko se bo upokojil. Toda delodajalca sta bila polna predsodkov, češ, da je kandidat prestar in da iščejo nekoga za pet ali deset let. Opomnila sem ju, da prav nič ne jamči, da bi neki 30-letnik ostal v podjetju toliko časa in da je veliko večja verjetnost, da bo ta, starejši kandidat bolj osredotočen, motiviran in predan, ne bo se oziral po trgu za drugimi priložnostmi, da bi zadovoljil svoje karierne ambicije. Spomnila sem ju tudi na dober nastop kandidata, veliko motivacijo in nedvomno strokovno znanje. Po krajšem razmisleku je odločitev padla. Gospod je dobil ponudbo kot najustreznejši kandidat. Z delom je začel nekaj tednov kasneje in prav kmalu so se začeli kazati rezultati. Njegov neposredni nadrejeni, ki je kljub pomislekom sprejel odločitev za zaposlitev tega gospoda, je bil po pol leta, ko običajno preverim zadovoljstvo naročnika z izbranim kandidatom, navdušen, rekoč da je bila to verjetno najboljša izbira v njegovi vodstveni karieri.

Vaša leta so predvsem vaša prednost in nikakor ne slabost! Vaše misli morajo biti usmerjene k cilju, v novo karierno priložnost morate trdno verjeti in nikakršne temne misli glede vaše letnice rojstva niso dovoljene – vse to se odseva navzven, četudi tega ne rečete. Svojo kandidaturo gradite na svojih prednostih in verjemite vase. Srečno!